De Uitdaging
Begin 2020 werd AppFoundry gecontacteerd door de fietsleasing pionier Cyclis.
De innovatieve en erg succesvolle fietsleasing scale-up werkte op dat moment met een alles omvattend ERP/CRM pakket. Naast basis ERP en CRM functionaliteiten werd dit systeem ook aangewend als platform voor de bedrijfswebsite en verschillende klantportalen.
Voor een sterk groeiend bedrijf als Cyclis bracht deze aanpak uiteindelijk helaas een aantal ongewenste beperkingen met zich mee, dit dan vooral op vlak van de eindgebruikerservaring.
Het ERP/CRM syteem was intussen immers zwaar gecustomiseerd en uitgebreid naar de specifieke wensen van Cyclis. Op dit laatste vlak bracht het systeem, net als vele andere grote platformen, te veel limitaties met zich mee op customer facing vlak. Door steeds opnieuw groeiende en grotere customisaties werd de workload naar bouw en onderhoud van dit systeem ook steeds groter met een negatieve impact op groeimogelijkheden en time to market als gevolg.
De concrete uitdaging voor AppFoundry:
- een volledig redesign
- het uitwerken van een nieuwe all-in-one digital journey
- het van het ERP loskoppelen en dus heruitwerken van de klant ervaring (web portals voor fietsers, HR's en fietsdealers)
- het correct, veilig en schaalbaar integreren met het bestaande ERP systeem
- het in plaats brengen van een stabiele basis voor toekomstige ideation en ontwikkeling naast het bestaande ERP systeem
- het verkorten van de time-to-market voor nieuwe ideeën en initiatieven op vlak van IT en marketing
Onze Oplossing
Een vlotte digitale transformatie van de bestaande customer facing situatie naar een nieuw, op maat gemaakt, matuur en schaalbaar platform.
Aan de hand van een reeks ideation-, concept- en technische workshops werd de basis voor de te bouwen oplossing gelegd.
Uiteindelijk verzorgden we voor Cyclis:
- Redesign
- Cloud native Node.js middleware laag gehost op Microsoft Azure
- Onderstaande drie statisch gegenereerde web applicaties aan de hand van React en Gatsby.
Het klant portaal voor fietsers
- mobile first design
- simulaties en offertes aanmaken
- opvolgen van het bestelproces
- melden en opvolgen van verzekeringsgevallen
- alle gegevens steeds bij de hand
Het klant portaal voor vlootbeheerders
- lease offertes raadplegen en goedkeuren
- overzicht van alle contraten
- exporteren orders naar Excel
- afhandeling einde lease
Het dealer portaal
- Orders bevestigen, opvolgen en afleveren
- Overzicht van alle lopende contracten & onderhoudshistorie
- Opvolging verzekeringsgevallen
- Papierwerk herleid tot een minimum
Het Resultaat
AppFoundry mag er zich een zeer tevreden klant bijtellen met, misschien nog mooier, erg positieve feedback van de eindgebruikers. De verwachtingen van Cyclis werden vlot overstegen.
Vooral de professionele manier van aanpak werd erg op prijs gesteld alsook de aanpak van onze ideation workshops, zowel face-to-face als remote.
AppFoundry is bovendien trots dat dit project in tijden van Covid-19 zo goed als volledig remote is kunnen worden gestart en opgeleverd, en dit zonder enige ongewenste impact. Integendeel, onze nieuwe aanpak voor remote workshops viel bijzonder goed in de smaak!
Op 7 maanden tijd stond een eerste release klaar, perfect op tijd en gereed voor verdere groei.
Nog steeds zijn we huisleverancier bij Cyclis voor design, onderhoud en nieuwe ideation & ontwikkelingen.